هو الصمد

« دیروز برای فردا »

هو الصمد

« دیروز برای فردا »

بهشت ، پاداش عزادارى


قال على بن الحسین السجّاد علیه السّلام :

اَیُّما مُؤ مِنٍ دَمِعَتْ عَیْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ وَ مَنْ مَعَه حَتّى یَسیلَ عَلى خَدَّیْهِ بَوَّاءَهُ اللّهُ فىِ الْجَنَّةِ غُرَفاً.

ترجمه :
امام سجّاد علیه السّلام فرمود:
هر مؤ منى که چشمانش براى کشته شدن حسین بن على علیه السّلام و همراهانش اشکبار شود و اشک بر صورتش جارى گردد، خداوند او را در غرفه هاى بهشتى جاى مى دهد.

ینابیع الموده ، ص 429

صدمرده زنده میشود از ذکر یاحسین      ارباب ما معلم عیسی بن مریم است              عیسی اگر درآخرعمرش به عرش رفت    قنداقه ی حسین شرف عرش اعظم است          با یوسفش مقایسه کردم نگار گفت     اوشاه مصر باشد و او شاه عالم است


 

تحریف در واقعه کربلا
هرچقدر که یک موضوع بزرگ باشد ودارای اهمیت زیاد ، به همان اندازه آگاهانه وناآگاهانه دستخوش یک سری خلاف واقعیتها و کج فهمی ها و تحریفها خواهد شد ، تا آن موضوع را از مسیر واقعی خودش منحرف سازد و نتیجه ی مطلوب را ندهد؛
حادثه ی کربلا هم به خاطر عظمت و بزرگی خودش از این مقوله استثناء نیست و دچار تحریفات شده است ؛ تحریفات واقعه ی کربلا که هم شامل تحریف لفظی میشود و هم شامل تحریف معنوی به دو چیز اساسی بر میگردد . یکی عدم خلوص ودیگری عدم صداقت وراستی .
در حوادث ووقایعی که موجب رشد وبالارفتن انسان میباشد مهمترین بلکه اساسی ترین عامل تحریف ، اغراض دشمنان است تا بتوانند به وسیله ی تغییر وتبدّل در لفظ و فرهنگ آن حادثه به اهداف ناپاک و پلید خود برسند ؛
علاوه بر آن انسان چون ذاتاً تمایل به اسطوره سازی دارد و یک حس قهرمان پرستی دراو وجود دارد ، لذا دوست دارد که از قهرمانهای خود افسانه بسازد و آن را فراتر از مرزهای دروغ ببرد . مثلاً در مورد شجاعت ابالفضل العباس در جنگ صفّین نوشته اندکه حضرت عباس علیه السلام تا هشتاد نفر را به هوا پرتاب کرد ، هشتادمی را که پرتاب کرد هنوز نفر اول به زمین نرسیده بود ... ؛
نوشته اند یک مردی رفت خدمت صاحب مقامع و گفت : من دیشب خواب وحشتناکی دیدم . گفت : مگر چه خوابی دیده ای؟ گفت : خواب دیدم که با این دندانهای خودم گوشتهای بدن امام حسین "علیه السلام" رادارم میکنم . این مرد عالم سرش را پایین انداخت یک مدتی فکر کرد و گفت : شاید شما مرثیه خوان هستی ! گفت : بله ، آقا گفت : دیگر بعد ازاین یا اساساً مرثیه خوانی را ترک کن یا از کتابهای معتبر نقل کن ؛
حتی آمدند ارزش گریه را آنقدر بالا بردند که گفتند : گریه بر امام حسین آنقدر ثوابش زیاد است که از هر وسیه ای برای این کار میشود استفاده کرد ؛یعنی هدف وسیله را توجیه میکند، در نتیجه تمام معصیتها و گناه ها مباح می شود تا بر ابی عبدالله علیه السلام اشکی ریخته شود.
یک جا گفتیم که حسین بن علی قیام کرد که کشته شود برای اینکه کفاره ی گناهان ما باشد و گناهان ما آمرزیده شود، همان تفکر مسیحیت راجع به حضرت مسیح ؛ در جای دیگر گفتیم : میدانید چرا امام حسین شهید شد؟ چون یک دستور خاصی بود فقط برای او .
حالا فکر کنید بااین دو تحریف آیا دینی باقی میماند !؟ تحریف اول که افرادی مثل یزید و عبید الله درست میکند وبا تحریف دوم دیگر کسی به فکر قیام وامر به معروف ونهی ازمنکر نیست!
تحریف ضربت غیر مستقیم است لذا کاری تراست به خاطر همین در قبال آن هم عوام مسئولند وهم خواص. عوام چونکه از عالم بی عمل و از توبه فرمای بی توبه پیروی میکند و با روضه های دروغین مبارزه نکرده و وظیفه ی نهی از منکر خود را اجرا نکرده است ؛ خواص هم موظفند که نیّت را خالص کنند و جز صدق وراستی چیزی نگویند و ننویسند ؛
یک نقطه مشترکی که بین موسّسین و مستمعین است وآن اینکه هر دوشان میخواهند ازدحام جمعیت باشد و مجلس پر از جمعیت باشد . ونقطه ضعف دیگر اینکه میخواهند در مجلس عزا یک شور و بلوائی بپا شود که مجلس به اصطلاح بترکد .
اینها را چون با روضه های دروغ و جعلهای دروغ میخواهند قبیح است وگرنه چه اشکالی دارد ازدحام جمعیت و شور مجلس به خاطر روضه های واقعی ودرست باشد ؛ لذا طبق فرموده ی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله : " اذا ظهرت البدع فی أمتی فلیظهر العالم علمه و إلا فعلیه لعنة الله " عالم وظیفه اش اصلاح این افکار است.به خاطر همین علما سر دو راهی قرار میگیرند ، یکی اینکه وظیفه ی اصلاح را دارند و باید نقاط ضعف مردم را درست کنند ودیگر اینکه اگر با نقاط ضعف مردم مقابله کنند منفعت نمی بینند. بلکه اصلاً کار مشکلی است . لذا از نقاط ضعف مردم سوء استفاده میکنند و مصداق واقعی " فقیه جائر"ی می باشند که پیامبر صل الله علیه وآله فرمود" آفة الدین ثلاثة فقیه جائر امام جائر مجتهد جاهل" .

بر گرفته از کتاب حماسه حسینی (شهید مطهّری )،علیرضا